Legetøj 3-6 år

Legetøj er en nøgleingrediens I moderne pædagogik. At lege med med legetøj kan være med til at forme og fuldende en hel og sund personlighed. Barnet har brug for den selvbekræftigelse der netop kan udvikles i barnets leg med legetøj. Der er naturligvis mange forskellige typer legetøj, og derfor også mange forskellige typer egenskaber både af mental og fysisk art, der bliver hjulpet på vej af forskellige typer legetøj. Nedenfor har  vi listet forskellige typer lege.

 

Forestillings lege

I alderen 3 til 5 år begynder barnets forestillings evne virkelig at udvikle sig. Den har højst sandsynligt allerede vist sig i glimt, men nu kommer den for fuld kraft. Hverdagsting kan forvandles til alt muligt spændende. Et tæppe over en stoleryg bliver til en tipi eller en borg. Udklædningslegene bliver mere fantasifulde. Gammelt legetøj bliver genfundet og brugt i nye former og lege.

 

Bygning af komplekse strukturer

Børnene har allerede leget med mange forskellige klodser. De fleste er allerede godt kendte med Duplo klodserne, men nu er det tid til at tingene skal blive mere avancerede, og inden længe så er Duploerne røget på hylden for de mindre og mere avancerede lego strukturerer. Når de bygger med de klassiske træklodser er formålet ikke længere at bygge noget man kan vælte, nej faktisk kan det vælte barnets verden når en dum lillesøster eller lillebror kommer og vælter det hele…. Det handler om skabe store komplekse sammenhænge, der tidligere var helt uhåndgribelige, men som nu virker mere tillokkelige og forståelige.

 

Puslespil

Dit barn har nok allerede flirtet lidt med nogle puslespil, og de puslespil som kommer på banen nu er sådan set bare en forlængelse af det jeres børn allerede har prøvet. Jeg plejer, at altid udfordre min børn med puslespil tidligt på dagen, hvor jeg presser sværhedsgraden lidt mere hver gang, mens om aftenen hvor de er trætte og har mere brug for hygge og afslapning, så får de de puslespil, som jeg ved de har relativt nemt ved at lave. Dog begå ikke den fejl at give dem for lette puslespil, så mister de simpelthen interessen og begynder bare at kede sig ved puslespillene.

At forme ler

Ja I har sikkert prøvet det hundrede gange. At fjerne ler fra små tumlinges hænder eller mindre endnu, når de prøver at proppe det i munden. Men i alderen 3 til 6 år bliver leren til mere end madeksperimenter og tilfældige klumper. Børnene begynder at kunne forme nogle elementære former. En ting jeg meget går ind for i denne proces er at dele legen op, så først har vi 10 minutter med lerforme, og derefter tager jeg formene igen og så er der fri leg med leret.

 

Lav mad med dine børn

Børnene har allerede leget meget med legetøjsmad, men nu har de nået en alder, hvor de faktisk elsker at deltage i selve madlavningen. Du skal naturligvis ikke give dem den første og skarpeste kniv, men lad dem deltage i madlavningen. Giv dem eventuelt en sløv spisekniv og lad dem hjælpe med at skære agurker eller en grydeske, som de kan bruge i dejen til bollerne. Med tiden får de mere og mere styr på redskaberne og de fænomener, der  er i køkkenet, og hvad man kan let håndtere og hvad der er farligt. Det er også i denne proces, at de kan få lov til at gøre flere og flere ting i køkkenet.

 

Kollager

Når barnet er 4-5 år gammelt kan det begynde at lave kollager og deltage i flere kreative klip og klistre lege. De har nok klippet tidligere, men det har nok mere været for at se, hvad det var den saks kunne. Nu er barnet parat til de lidt mere krævende kunstneriske og kreative opgaver, og vigtigere barnet syntes det er rigtigt sjovt. Særlig ved juletid plejer det at være en succes med disse kollager som kan bruges om gaver til bedsteforældre og andre heldige familiemedlemmer.

 

Maling

I helt samme boldgade er maling. Det er faktisk en kunstart, som jeg mener at man allerede bør tage hul på ved barnets første tegn på glæde ved malekunsten. Nu er forskellen naturligvis, at man kan og bør stille større krav til barnet. For eksempel at opfordre barnet til at forsøge at tegne inden for linjerne styrker barnets fin-motorik.

 

Brætspil

Ved 4 års alderen begynder barnet at kunne spille nogle mere avancerede spil. I har nok allerede testet lidt memory eller huskespil, og hvis I ikke har det endnu, så er det bare at komme i gang. Ved 4 års alderen begynder barnet imidlertid at kunne lege nogle mere avancerede spil som ludo, fiskespil og dam, men også en række kortspil som UNO og sorteper.

 

Bøger

Nu er det ved at være tid til at lægge de klassiske billedbøger på hylden, og lige så stille bevæge sig hen mod nogle andre og mere ordrige bøger. Der findes et utal af bøger efterhånden til denne aldersgruppe, her er et par af mine yndlingsbørnebogsforfattere: Ole Lund Kirkegaard, Jørgen Clevin, Astrid Lindgren og naturligvis Halfdan Rasmussen.

 

Fysisk aktivitet

børnehavebarnAt udfolde sig fysisk og lege nogle fysisk krævende lege er meget vigtigt for alle børn, og det er både hvad angår indendørs og udendørs aktivitet.  Mange af udendørs legene er  sæson bestemte, og om efteråret og foråret ifører vi os noget regntøj og nogle ordentlige par gummistøvler og vandrer ud på jagt efter kæmpe vandpytter, som vi kan hoppe i. Om  sommeren er der nærmest uanede mængder af aktiviteter, mens vinteren er ofte kendetegnet ved lidt færre aktiviteter. For eksempel slæder og snemænd er favoritter, men ofte er vinteraktiviteter i Danmark mere associeret med efterårs og forårsaktiviteter end hvad man normalt betegner som vinteraktiviteter.