En vellykket børnefødselsdag er ikke noget du sådan lige spontant kan holde fra den ene dag til den anden. Nøgleordene til en succesfuld børnefødselsdag er planlægning, forberedelse og omtanke.

Lyt til dit barn. Det er de færreste børn der ønsker at invitere alle børnene fra klassen i en forlystelsespark med tusindvis af andre gæster – og det er også svært at holde styr på så mange unger – tværtimod vil barnet som regel hellere være hjemme så det kan vise sine kammerater sit værelse og legetøj.

 

Sæt kravet ned!

Oftest er det os forældre der sætter barren højt fordi vi i misforstået godhed ønsker at vise alle de andre (forældre) hvor gode forældre vi er.

stress

Det gør det sværere og sværere at leve op til forventningerne om den næste børnefødselsdag der skal afholdes for klassen.

Det skal være hyggeligt

Forbered og planlæg i stedet sammen med barnet hvordan dagen skal forløbe – det giver også en masse tid sammen med barnet hvor I er fælles om noget.

Notér eventuelt ned i en kalender hvornår der skal laves hvad og af hvem – for nogle ting kan barnet måske selv lave, indbydelser, bordkort, borddækning osv., afhængig af barnets alder.

Køb også ind sammen – både det som skal bruges til maden I skal have og festartikler som skal bruges til at pynte op i stuen, på bordet, i haven, på værelset osv. med.

Tilbered alt i god tid

Alt hvad der kan laves før selve dagen, skal laves før selve dagen. Pynt op dagen før. Lav frikadellerne dagen før. Snit grøntsagerne til pizzaen dagen før osv.

Hav godt med personale

Hvis der kommer 15-20 børn på besøg, så får du ret meget at se til hvis du er alene om det hele. Få mindre søskende passet – f.eks. af bedsteforældrene – så du ikke har en fødselar eller en søster/bror der bliver jaloux eller som du skal tage dig af på anden vis.

Større søskende er velkomne hvis de kan ”arbejde”. Ellers inviter et par veninder eller måske noget familie eller et par andre forældre.

Ryd op

Inden de første fødselsdagsgæster brager ind ad døren, så sørg for at få fjernet alt det du og dit barn ikke ønsker at dele med andre af den ene eller anden grund – hvad enten det er din antikke gulvvase fra den oldemor eller barnets yndlingsdukke, -bil eller -bog. Væk med det før gæsterne kommer.

Lav en tidsplan

Det kan være en god idé ud over førnævnte kalender at lave en tidsplan for selve dagen – fra start til slut. F.eks.:

13.00 – 13.30: Gæsterne kommer (eller hentes i skolen)

13.30 – 14.00: Åbning af gaver og lagkage og kakao (husk at synge fødselsdagssang)

14.00 – 14.30: Fri leg

14.30 – 15.15: Skattejagt – eller anden planlagt aktivitet

15.15 – 15.45: Fri leg

15.45 – 16.00: Pizza – eller anden ”skrub hjem”-mad

16.00 – 16.30: Kims leg, huskespil eller anden stille aktivitet

16.30 – 16.45: Gæsterne går hjem (eller hentes af forældrene)

Tidsplanen har ikke til formål at blive overholdt på minuttet, men det er rart at vide hvad man skal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *