Inspirationen til denne artikel stammer fra siden: http://www.sendentanke.dk




 

Forældre lever en travl hverdag med fuldtidsjob, børnepasning, indkøb og meget mere. Det kan derfor være rigtig svært – ja nærmest umuligt – at finde tid til sig selv og træning. Sundhed er det nye sort, og det er nærmest flovt at indrømme at man ikke dyrker motion.

For de travle forældre der konstant er på farten eller til rådighed for deres børn, er der her en ny træningsform, som kan lette hverdagen for jer begge. Hvis i tilmed træner Tabata sammen, kan i bruge de 4 minutter sammen som voksentid og motivere hinanden i jeres træning. I vil tilmed begge to blive gladere og få mere overskud af at træne.

 

Kom i form på 4 minutter – Ja det lyder som noget af en skrøne – men det er det bestemt ikke.

Tabata er en rigtig god træningsform for de travle forældre. Hvad enten du er mand eller kvinde, kan du komme i rigtig god form ved at dyrke Tabata 3 gange om ugen. Det svarer til 12 minutters træning på en uge.

 

Princippet i Tabata er at du presser dig selv til dit yderste i de 4 minutter du træner, og så kan du have god samvittighed bagefter, velvidende at din forbrænding forøges i helt op til 13 timer efter træningen.

 

Ophavsmanden til denne træningsform er Dr. Izumi Tabata, som har forsket i forskellige træningsformer. Med Tabata intervallerne har han fundet en af de mest effektive træningsformer, til at forbedre din samlede præstationsevne.

 

Tabata kan både dyrkes i et fitness center eller der hjemme, så hvis du grundet tid ikke kan nå ned i fitness centret, er det ikke længere en undskyldning eller gyldig grund til, ikke at gøre noget for dig selv i din hverdag.

 

Intervallerne

 

Tabata er meget simpelt. Du yder dit maksimale i 20 sekunder, og derefter holder du en pause i 10 sekunder, og det skal du gøre 8 gange.

Intervallerne er nøje udvalgt, da de sikrer at du opnår maksimalt pres på dig selv. Pausen på 10 sekunder, bevirker at din iltoptagelse og puls falder lidt og at den så stiger til et højere niveau i det næste 20 sekunders interval. På denne måde vil din puls og iltoptagelse stige støt gennem de 4 minutter.

 

Altså vil din træning se således ud:




  • 10-15 minutters opvarmning – Dette kan være løb, cykling etc. Det vigtige er bare at få din puls op, så det kan lige så vel være noget husligt, f.eks. støvsuge eller vaske gulv.
  • 20 sekunders maksimal pres/ydelse
  • 10 sekunders pause
  • 8 gentagelser af intervallerne

 

 

Det opnår du med Tabata træning:

 

  • Markant forbedring af din kondition. Du vil kunne løbe 3 minutter hurtigere på en 5-kilometers distance – svarede til en forbedring på 14 %.
  • Forbedret syregrænse. Du vil kunne presse dig selv hårdere, inden dine muskler syrer til. Du kan opnå en forbedring på helt op til 30 %.
  • Forbedret sprint evne. Du vil kunne presse dig selv mere, og forbedre din hurtighed.
  • Træningen gør dig mentalt stærkere og du bliver derfor bedre til at presse dig selv. Derudover giver træning dig glæde og overskud.
  • Dine muskler bliver stærkere
  • Forøget fedtforbrænding – især efter fedtforbrænding. Din fedtforbrænding øges markant, især efter træningen hvor du vil opnå en øget fedtforbrænding i op til 13 timer efter selve træningen.
  • Din krop bliver bedre til at fjerne sukkeret fra blodet – altså forbedres din insulinresistens.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *