Har du lige født, og drømmer du allerede om at få din gamle krop tilbage? Mange kvinder er utilfredse med de overskydende fedtdepoter efter at have født. Derfor har de et stort ønske om at få den gamle krop tilbage, så jeans og stramme nederdele kan få deres pladser i skabet igen. Det er dog i denne forbindelse vigtigt at tænke på, at din krop har været udsat for et vældigt stort pres under graviditeten, og at din krop derfor har brug for en langsom opstart, hvad angår træning. Læs med herunder og få en række tips til, hvordan du stille og roligt kan komme i form igen efter graviditeten.

Gåture i starten

Gåture er og bliver den rette motion lige efter, at du har født. Dermed kan du glæde dig til masser af skøn og frisk luft på turen med barnevognen. Dit barn vil formentlig nyde at falde i søvn ved stille at blive vugget på gåturen, og du vil ligeledes nyde at komme væk fra boligen i en halv time. Husk dog at starte med en lille tur om dagen i de første par uger. Herefter kan du både gøre turen længere og sætte tempoet op, så du kan mærke, at gåturen hjælper på formen. Trilleturen kan nemlig blive en god træning, hvis du sørger for at bruge dine omgivelser rigtigt. Er der bakker i dit boligområde, har du endvidere rig mulighed for at få pulsen op og trænet lårmusklerne.

Hjemmetræning

Da du vil komme til at bruge meget af din tid i hjemmet de første par måneder efter fødslen, kan du udnytte noget af tiden til at komme i form. Du behøver nemlig ikke at bevæge dig ud af hjemmet for at træne, eftersom du nemt vil kunne lave et par gode træningsøvelser på stuegulvet, mens babyen sover en middagslur. Under træningen skal du fokusere på mave- og balleøvelser, da det især er disse steder, hvor fedtet har sat sig under graviditeten. Når kroppen er klar til det, kan du ligeledes med fordel inddrage babyen i dine øvelser ved at løfte ham/hende, mens du eksempelvis laver squats.

Løbeture efter cirka 12-16 uger

Selvom det kan være frustrerende at vente 12-16 uger med at komme ud at løbe, hvis du har holdt af at løbe inden graviditeten, er det yderst vigtigt, at du ikke presser kroppen for meget. Men når de 12-16 uger endelig er gået, gælder det minsandten også om at komme ud ad døren og for alvor nyde den friske luft under de skønne løbeture. Start ud med et par kilometer, og forlæng herefter turen, hvis du ikke har oplevet smerter undervejs på ruten. Overvej ligeledes din løberute. Ruten kan nemlig hurtigt blive langsommelig og irriterende, hvis du bor inde i byen og vælger at løbe midt i trafikken. Hvis det kan lade sig gøre, så vælg en park inde i byen eller løb i en skov. Dermed kan du nyde den friske luft i fulde drag og blive motiveret til at fortsætte løbeturene, så du snart kan byde den slanke krop velkommen igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *