Der findes mange fordele ved at holde sig i form under graviditeten. Der vil være en lavere risiko for at få sygdomme såsom graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning. Du vil få et bedre humør og mindre stress, hvilket dit barn vil kunne mærke. Derudover vil en god fysisk form hjælpe dig under fødslen, og der vil være færre overflødige kilo at træne væk, når din graviditet er ovre. Det er dog vigtigt, at du ikke presser din krop for meget under graviditeten, og derfor skal du være opmærksom på dette, når træningen skal udføres. Læs med herunder og få inspiration til, hvilke træningsformer du kan gå i gang med som gravid.

Gå- og løbeture

En rask gåtur er en særdeles god fysisk aktivitet for alle. Derfor kan du roligt gå ud i det friske efterårsvejr og snuppe en gåtur på omkring 20-40 minutter. Det gør ligeledes ikke spor, hvis du bliver let forpustet undervejs. Overvej derfor at gå hen til supermarkedet næste gang, du blot mangler en pose brød eller juice, så bilen kan få en pause, og du kan få en dejlig gåtur. Det er også en mulighed at løbe en kortere tur i den første del af graviditeten, hvis du har været vant til at løbe regelmæssigt inden. Mærk dog efter, om kroppen kan holde til det, så du eksempelvis ikke risikerer at få skinnebensbetændelse. Hvis du ikke har løbet før, anbefales løbeturene ikke. Opgiv dog ikke håbet om en god omgang motion, da du let kan få sved på panden ved at gå en god tur i et raskt tempo.  

Svømning

Var du glad for at svømme, inden du blev gravid, skal du endelig ikke stoppe med den aktivitet, når maven bliver større. Svømning er nemlig en ideel træningsform for gravide, da aktiviteten er skånsom for kroppens led. Derudover kan du bevæge dig frit rundt i poolen uanset kroppens størrelse. Mange gravide er meget glade for svømning, da følelsen af vægtløshed er skøn – ikke mindst i slutningen af graviditeten. Et ekstra plus ved svømningen er endvidere, at du ikke vil komme til at svede på samme måde som ved andre træningsformer.

Cykling

Cykling er endnu en skøn træningsform, som du ligeledes kan nyde som gravid. Er du derfor blevet træt af at gå hen i supermarkedet, kan du sagtens sætte dig op på cyklen og cykle afsted. Dermed er der også mulighed for at cykle hen til et supermarked lidt længere væk. Cykl endvidere en skøn tur, hvis solen skinner udenfor, og du trænger til at komme væk fra sofaen i den sidste periode af graviditeten. Husk dog altid på at have en drikkedunk med vand, da kroppen har brug for godt med væske, når du cykler afsted med din baby i maven. Indstil samtidig sadlen og styret, så der er god plads til maven – og husk endelig cykelhjelmen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *